Onsdag
En helt vanlig dag....Det pratas om att alla lektioner inte kan bli bra och att detta ska vara något man får räkna med och inte se som ett misslyckande. Men..min handledare har alltid bra och intressanta lektioner, tycker jag, och det verkar som att eleverna också tycker det. Alltid bra upplägg och en stor variation i arbetsmetoder både för eleverna och henne själv vilket verkar vara stimulerande och något som gör att eleverna inte blir uttråkade. Eleverna får också vara med och bestämma en hel del, om de ska lämna in skriftligt, muntligt, göra prov eller något annat. Det som passar dem bäst med andra ord, vilket gör att hon fångar in de flesta elever och ger dem möjligheten att visa vad de kan. Hon är väldigt anpassningsbar och öppen för att prova olika metoder, hon verkligen brinner för sitt arbete och man blir verkligt inspirerad.
Jag tror att det är viktigt att utveckla och utmana sig själv som lärare om man ska hålla i yrket under lång tid, och inte fastna i gamla invanda rutiner som gör att man tappar gnistan så småningom och blir en gammal tråkig lärare som bara mal på i sitt gamla invanda tugg....
Och tisdag...
Inledde dagen med ett dubbelpass med min "egen" klass idag. Började med att se en kort film om trafikolyckor och diskuterade lite hur man kan göra för att undvika olyckor och hur man beter sig i trafiken. Inte direkt mitt område, men lite kunskap har man ju ändå....Ganska roligt, måste jag säga, att ha ett område där man inte är helt hemma, men det krävs att man läser in sig lite, eller rättare sagt ganska mycket, för att kunna svara på frågor. Klassen är i alla fall en diskussionsbenägen klass där det ofta blir väldigt bra och roliga diskussioner. Något som jag märkt inte alltid är fallet i alla klasser, vissa klasser gillar helt enkelt inte att diskutera. Vet inte om det har att göra med hur trygg man känner sig i klassen, klassammansättningen, hur mycket kunskap eleverna har om ämnet osv som påverkar detta.
Eftermiddagen spenderades till att följa min llu-are under ett dubbelpass i samhälle där hon tog upp anledningar till varför det är oroligt i mellanöstern. Ett ämne som eleverna själva frågat efter, så det var intresserade elever med mycket frågor som kom till lektionen. Ett bra sätt att låta elevernna vara delaktig i planeringen av undervisningen.